2013-07-26

IG-Cadians vs. Blood angels

För en tid sedan stämde jag och min kompis Christian träff för
att mötas på spelbordet. Detta blev mitt tredje slag med mina
IG-Cadians. Är varken säker på taktik eller regelsystemet(40K)
och därför blev det en spelrunda med många överraskningar.
Hursomhelst så var det roligt även om mina gubbar fick
stryk på det grövsta. Blood angels var angripare och jag var
försvarare. Min enkla taktik var att vänta i skydd och låta mina
granatkastare hamra mot min motståndares ställningar.
Dessvärre så fungerar det inte mot flygande angripare och
det innebar att jag inom ett par rundor hade angriparen
inne i min sektor oskadd.
Trots understöd slog jag dessutom alltid miss med mina
tärningar och de få gånger som jag träffade så klarade sig
min motståndare med ett save slag.
Lyckades dock klippa två motståndare innan min fana
dalade. Nästa match kommer jag dock att välja annan
taktik... :)

I met my friend Christian some weeks ago to learn how
to play 40k. This was going to be my third match in 40k
and I was lacking in both 40k-tactics and how to play
the rules properly.
This was a match with a lot of surprises for me but it
was also fun before I lost it big time.

The Blood angels were attacker and I was defender.
My simple tactic was to pin down my opponent with
indirect fire from my mortars and tanks and grenade-
launchers but the blood angels were very mobile.
The angels were also fast and managed to reach my sector
without any big casualities. When I was rolling the
dices I almost always lost and my opponent managed to
win a lot with save rolls. I managed to kill two of
my opponents before the flag was taken.
Next game I will try another tactic though... :)

My defending force
















The attacker



















The setup. I also got support from marines in the south.














Battlereport!













My southern and middle sector



















The enemy is closing in (southern sector)



















My northern sector is waiting in the woods.



















The battle is lost. I am loosing big time...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar